fbpx

Celiakia a bezlepková diéta. Ako s nimi žiť?

Celiakia je autoimunitný stav, ktorý spôsobuje vážne poškodenie výstelky tenkého čreva. Glutén či lepok – bielkovina nachádzajúca sa v pšenici, jačmeni a raži – vyvoláva jej príznaky. V súčasnosti žiaľ neexistuje liek na celiakiu. Aby sa vaše telo mohlo uzdraviť, musíte dodržiavať prísnu bezlepkovú diétu. U ľudí s celiakiou je vyhýbanie sa lepku nevyhnutné, no môže to byť ťažšie, ako sa zdá. Tento článok opisuje stravu pre celiatikou a poskytuje zoznamy jedál, ktorým sa treba vyhnúť a ktorým nie.

Čo je to bezlepková diéta?

Každý, kto má diagnostikovanú celiakiu, musí dodržiavať bezlepkovú diétu. Vyžaduje to vyhýbanie sa gluténu, prirodzene sa vyskytujúcemu proteínu, ktorý sa nachádza v niekoľkých zrnách, vrátane pšenice, jačmeňa a raže. Keď niekto s celiakiou zje lepok, vyvolá to v jeho tele autoimunitnú reakciu, ktorá poškodí sliznicu tenkého čreva. Výsledkom je, že tenké črevo nemôže správne absorbovať živiny z potravy a vytvára príznaky.

Príznaky celiakie:

Jediným spôsobom, ako zabrániť týmto škodám, je byť  žiaľ dôsledný v diéte.

Povolené potraviny

Existuje veľa prirodzene bezlepkových potravín, ktoré si môžete vychutnať pri diéte s celiakiou, vrátane:

  • Živočíšne bielkoviny: hovädzie, kuracie, mliečne výrobky, vajcia, divina, jahňacie, bravčové, ryby a morské plody a morčacie mäso.
  • Tuky a oleje: Avokádo, kokosový olej, olivy, oleje  a maslo.
  • Ovocie a zelenina: V akejkoľvek forme, vrátane čerstvých, mrazených, sušených alebo konzervovaných.
  • Bezlepkové cereálie a pseudoereálie: amarant, pohánka, kukurica, proso, quinoa, ryža, cirok a divá ryža.
  • Byliny a koreniny: Všetky čerstvé a sušené bylinky a koreniny sú prirodzene bezlepkové a môžete si ich vychutnať v hojnosti.
  • Strukoviny: Fazuľa, šošovica, arašidy, hrášok a sója.
  • Orechy a semená: Akýkoľvek druh vrátane mandlí, kešu orechov, chia, ľanu, pekanových orechov,  píniových orieškov a vlašských orechov.

K dispozícii je tiež široká škála špeciálnych produktov, vrátane bezlepkového chleba, obilnín, múky, sušienok, cestovín a pečiva.

Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť

Potraviny, ktorým sa treba pri diéte na celiakiu vyhnúť, sú potraviny, ktoré obsahujú lepok. Výrobky vyrobené z týchto prísad zahŕňajú:

  • Raňajky a pečivo: bagety, sušienky, chlieb, kukuričný chlieb, palacinky, croissanty, šišky, múčne tortilly, francúzske toasty, dolky, naanský chlieb, palacinky, pita chlieb, zemiakový chlieb, rožky a oblátky.
  • Dezerty: Koláče, sušienky a väčšina sladkostí.
  • Cestoviny: Chow mein, kuskus, knedle, vaječné rezance, halušky, ramen rezance, ravioli, soba rezance, udon rezance a pšeničné cestoviny.
  • Občerstvenie: Sušienky, grahamové sušienky a praclíky.
  • Niektoré nápoje: Whiskey, pivo, a iné sladové nápoje.
  • Ostatné: Strúhanka, krutóny, pšeničná múka, jačmenná múka, ražná múka, sladová aróma / extrakt, omáčky zahustené múkou, langoše, sójová omáčka, plnka a čokoľvek s múčnou povrchovou úpravou, napríklad kuracie tendre alebo rezne.

Náš tip! V dnešnej dobe je trh s bezlepkovými produktami oveľa viac rôznorodý. Alergici si teda môžu vybrať aj čerstvé bezlepkové produkty ako napríklad pečivo. Odporúčame v tomto prípade nájsť si pekáreň, ktorá okrem balených produktov dodáva aj čerstvé. Chuť je veľakrát na nerozoznanie aj keď cena je samozrejme vyššia.

Potraviny, ktoré sú často kontaminované lepkom, zahŕňajú:

  • Fastfoody, reštaurácie: Mnoho reštaurácií vypráža všetky svoje jedlá v tej istej fritéze, ktorá môže kontaminovať bezlepkové jedlá, ako sú napríklad hranolky.
  • Nesprávne zaobchádzanie s bezlepkovými potravinami v reštauráciách: Bezlepkové jedlá by mali byť pripravené s určeným bezlepkovým vybavením a čistými rukavicami.
  • Ovos: Ovos sa často spracováva na rovnakom zariadení ako zrná obsahujúce lepok a môže byť kontaminovaný, pokiaľ nie je výslovne označený ako bezlepkový.
Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Nechajte nám svoju odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená