fbpx

Cholesterol a jeho vplyv na zdravie človeka

„Cholesterol je zdraviu škodlivý.“ – Tento a podobné mýty počúvame z každej strany. Naša pečeň produkuje kdekoľvek od 1 – 2 gramu cholesterolu denne. Produkcia sa môže znížiť, keď jeme potraviny bohaté na cholesterol, a zvyšovať sa, keď jeme potraviny bez cholesterolu. Cholesterol je nevyhnutný na výrobu vitamínu D, hormónov a žlčových kyselín. Je tiež dôležitou súčasťou bunkových membrán.

Často počúvame o HDL a LDL cholesterole

 Nejedná sa o cholesterol ako taký, ale skôr „bielkovinový“ obal, ktorý transportuje cholesterol.

  • HDL, inak lipoproteín s vysokou hustotou, alias „dobrý cholesterol“,  nahromadí nadbytočný cholesterol a privedie ho do pečene na likvidáciu.
  • LDL, inak lipoproteín s nízkou hustotou, alias „zlý cholesterol“, má tiež dôležitú prácu: transportuje cholesterol a tuk z pečene do zvyšku tela.

Mýty a fakty o cholesterole

Mýtus:

Keby som mal vysoký cholesterol, bol by som to cítil.

Fakt:

Vysoký cholesterol zvyčajne nemá žiadne príznaky. Možno nebudete vedieť, že máte nezdravé hladiny cholesterolu, kým nie je neskoro – keď dostanete infarkt alebo mŕtvicu. Preto je nesmierne dôležité kontrolovať hladinu cholesterolu najmenej každých 5 rokov. U niektorých ľudí sa občas objaví na pokožke žltkastý výrastok, ktorý sa nazýva xantóm, čo je usadenina tukov pod kožou. Ľudia s xantómami môžu mať vysoké hladiny cholesterolu.

Mýtus:

Konzumácia jedál s veľkým obsahom cholesterolu nespôsobí zvýšenie hladiny cholesterolu.

Fakt:

Vieme, že potraviny s veľkým obsahom cholesterolu majú zvyčajne tiež veľa nasýtených tukov. Nasýtené tuky môžu zvýšiť hladinu cholesterolu v krvi, preto je najlepšie zvoliť si jedlá s nižším obsahom nasýtených tukov. Potraviny zo zvierat, vrátane červeného mäsa, masla a syrov, obsahujú veľa nasýtených tukov. Namiesto toho sa zamerajte na konzumáciu potravín s dostatkom vlákniny, ako sú ovsené vločky a fazuľa, a zdravých nenasýtených tukov, ako sú avokádo, olivový olej a orechy.

Mýtus:

Nepotrebujem statíny ani iné lieky na svoj cholesterol. Cholesterol si dokážem upraviť stravou a cvičením.

Fakt:

Aj keď veľa ľudí môže dosiahnuť dobrú hladinu cholesterolu výberom zdravých potravín a dostatkom fyzickej aktivity, niektorí ľudia môžu tiež potrebovať lieky nazývané statíny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu. Medzi ľudí, ktorí môžu potrebovať statíny alebo iné lieky na úpravu hladiny cholesterolu, patria:

  • Ľudia s familiárnou hypercholesterolémiou alebo ľudia s veľmi vysokou hladinou „zlého“ cholesterolu. Ide o genetický stav, ktorý od veľmi mladého veku spôsobuje veľmi vysoké hladiny LDL („zlého“) cholesterolu. Ak sa nelieči, hladiny cholesterolu sa budú stále zhoršovať. To veľmi zvyšuje riziko srdcových chorôb, srdcového infarktu a mozgovej príhody v mladom veku.
  • Ľudia s kardiovaskulárnymi ochoreniami (KVO). Ľudia s KVO už môžu mať zúžené a upchaté tepny z iných príčin.
  • Ľudia s cukrovkou. Cukrovka typu 2 znižuje HDL alebo „dobrú“ hladinu cholesterolu a zvyšuje „zlú“ hladinu cholesterolu. Táto kombinácia zvyšuje riziko srdcových chorôb a mozgovej príhody.

Pozor však! Pri užívaní statínov tiež dochádza k zníženiu hladiny koenzýmu Q10 v organizme, pričom s klesajúcou hladinou koenzýmu Q10 sa viac prejavujú ostatné nežiaduce vedľajšie účinky. Z tohto dôvodu je pri užívaní statínov vhodné užívať aj koenzým Q10, aby boli nežiaduce vedľajšie účinky redukované. 

Ako kontrolovať hladinu cholesterolu v krvi

Poďme si predstaviť, čo môžeme urobiť na kontrolu cholesterolu v krvi:

3 komentáre
  1. prečo má moj 40 ročný syn zvýšenu hladinu triglyceridov a a mierne cukor
    keď je vegetarian, tučné neje, vyprážané je u nás tabu, sladkosti len také , ako datle a pod., teda väčšinou, niekedy samozrejme zhreší aj on , alkohol vobec
    ktorý orgán je zodpovedný za premenu tukov v krvi ?

    Ďakujem
    strmadraha@gmail.com

  2. HDL, inak lipoproteín s vysokou hustotou, alias „dobrý cholesterol“, nahromadí nadbytočný cholesterol a privedie ho do pečene na likvidáciu.
    LDL, inak lipoproteín s nízkou hustotou, alias „zlý cholesterol“, má tiež dôležitú prácu: transportuje cholesterol a tuk z pečene do zvyšku tela.
    Tato definice mi připadá zcela antilogická. Připadá mi jako východisko z dřívějšího nesprávného chápání funkce cholesterolu. Lze někde najít
    srozumitelnější vysvětlení?

  3. Tieto kraviny sa nedajú ani čítať. Zdravá strava, obmedzenia trans tukov a mliečnych výrobkov…. Autor článku chce byť asi na dôchodku rozsypany doma v posteli ale hrdý že sa zdravo stravoval a dodržiaval rady odborníkov.

Nechajte nám svoju odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená