fbpx

Cukrovka je závažné ochorenie, pri ktorom dochádza k dlhodobému zvýšeniu glukózy v krvi. Vtedy hovoríme o hyperglykémii. Prejavuje sa poruchami látkovej premeny nielen cukrov, ale aj tukov a bielkovín. Príčinou môže byť aj nedostatočné alebo inak obmedzené vylučovanie hormónu inzulínu. Viac sa dočítate v nasledujúcom texte!

Energiu pre svoje bežné fungovanie prijímame z jedla, ktoré by malo byť bohaté na všetky základné živiny a minerálne látky. Stravou musíme docieliť aj to, aby sa polysacharidy efektívne rozložili najprv v tráviacom trakte a potom z nich mohlo telo čerpať energiu. Jej zdrojom je práve glukóza, ktorá sa uchováva v pečeni a vo svaloch ako „rezerva“.

Hodnoty glukózy, respektíve glykémie sa zisťujú odberom krvi, pričom nalačno u dospelého človeka nesmú byť vyššie než 7 mmol/l a približne 2 hodiny po jedla nesmú prevýšiť hodnotu 11,00 mmol/l. Inak už hovoríme najčastejšie o cukrovke 2. typu. Celkový priebeh jej liečby nám môže stanoviť len lekár.

Po rozložení zložených cukrov v tráviacich orgánoch vstupujú do krvného obehu a stávajú sa súčasťou každej zdravej bunky. Ich „prenášačom“  je hormón inzulín, tvorený B-bunkami v podžalúdkovej žľaze. Dôležitý je nielen samotný vstup, ale aj „naštartovanie“ procesu uchovávania glukózy už v spomínanej rezervnej forme (glykogénu). Pri poruchách optimálneho využitia cukru  v bunkách sa postupne začína okysľovať vnútorné prostredie organizmu (tuky ako zdroj energie) – zisťuje sa to vyšetrením moču na prítomnosť silných kyselín.

Varovné príznaky na vyššie hodnoty cukru v krvi:

  • Celková slabosť, nedostatočná výkonnosť pri bežných úkonoch
  • Sucho v ústach, časté močenie – spôsobené naviazaním vody na glukózu
  • Svrbenie, pálenie a časté infekcie v oblasti genitálií
  • Problémy so zrakom
  • Tŕpnutie končatín, svalové napätie
  • Plytké, respektíve nepravidelné dýchanie

Prevencia a možnosti úpravy hladiny cukru v tele:

  • Diétny plán je u každého pacienta rôzny. Vo vlastnom záujme sa vyhýbajte usadlému spôsobu života, hýbte sa a majte pestré záľuby
  • V strave preventívne zvýšte potraviny bohaté na rozpustnú vlákninu, ako napríklad strukoviny a výrobky z ovsených vločiek
  • Pripravujte si čerstvé zeleninové šaláty, dochucujte ich olivovým olejom alebo jablčným octom
  • Dôležitý je aj príjem chrómu, antioxidantov a sylimarínu na správnu funkciu inzulínu
  • Rybie, hovädzie mäso zdroje omega 3-mastných kyselín
  • Konzumujte potraviny bohaté na železo, alebo ho dopĺňajte kvalitnými doplnkami stravy

Pozor, diabetici sa musia vyhýbať stresovým (zvýši) situáciám a konzumácii alkoholu (znižuje glukózu v krvi). Platí, že títo pacienti sú náchylnejší na zvýšené hodnoty cholesterolu.

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Nechajte nám svoju odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená