fbpx

Vidíme to všade a čoraz častejšie. Nálepky z názvom 100% vegan sú medzi ľuďmi čoraz populárnejšie. Nejdeme teraz rozprávať o tom, či to niekto robí z hľadiska módneho trendu, z hľadiska etiky a úcty ku zvieratám, alebo kvôli dobrému pocitu pre svoje zdravie. Existuje veľké množstvo zástancov tohoto stravovania, ale aj množstvo odporcov.

Aj napriek tomu že ste od prírody “mäsožravec” a milujete všetko živočíšneho pôvodu ako vajcia či syry, predsa je tu pár výhod, prečo by ste mohli do svojho jedálnička rastlinné potraviny zaradiť. Pre telo to bude mať obrovský pozitívny účinok.

V prvom rade, je dobré spomenúť, že vegánstvo nie je len diéta, ale byť vegan je životný štýl. Nakoľko je však mnoho z týchto potravín menej kaloricky výdatných, ľudia spolu s fyzickým cvičením dosahujú naozaj úžasných výsledkov. Rastlinná strava je odporúčaná vedcami a výskumom. Mnohé štúdie vysvetľujú, že človek nepotrebuje k prežitiu mäso a žiadne iné živočíšne produkty. Avšak, v prípade vegánstva je naozaj dôležité zabezpečiť si vyváženú rastlinnú stravu. Je dôležité, zabezpečiť si správny pomer základných zložiek potravy ako sú bielkoviny, tuky a sacharidy.  

Akú stravu by mal mať vegan?

Správny pomer jednotlivých makronutrientov obsahuje množstvo vitamínov a minerálov. Preto ak by ste mali každý deň jednotvárnu stravu, nedodala by telu potrebné množstvo vitamínov a minerálov. Bielkoviny získame napríklad zo strukovín, sójových výrobkov, orechov, celozrnných obilnín, spiruliny, seitanu či tempehu. Sacharidy sa nachádzajú v ovocí, rastlinných sladidlách ako agáve sirup či javorový, ryža, hrach, obilniny alebo zemiaky. Zdravé tuky získame v rôznych semienkach, orechoch a orechových maslách, avokáde, v kokosovom či olivovom oleji. Ako vidíme, zdrojov je naozaj plno. Malá ukážka toho, ako vyzerajú veganské jedlá.

A teraz si rozoberme ďalšie spomínané benefity, ktorá nám rastlinná strava prinesie, ak ju zaradíme do jedálničku.

ZDRAVOTNÉ HĽADISKO

Myslíme tým dopad rastlinnej stravy na naše zdravie. Mnoho výskumov ako NHS, USDA či Harvard potvrdzujú, že vyvážená vegánska strava je plnohodnotná, poskytuje telu všetko potrebné pre fungovanie, a má pozitívny dopad na srdcovo- cievne ochorenia, obezitu, diabetes typu 2 a riziko rakovinotvorných ochorení. Tieto choroby sa bohužiaľ často vyskytujú pri prijímaní väčšieho množstva živočíšnych produktov. Je to pre to, že nakoľko obsahujú potrebné živiny, obsahujú aj veľa nepotrebných antibiotík, tukov či iných látok.

To znamená, že vďaka zaradeniu rastlinných produktov sa budeme cítiť:

  • vitálnejší
  • zdravší
  • nadobudneme lepší pocit z fyzického aj psychického hľadiska

EKOLOGICKÉ HĽADISKO

Je všeobecne známe, že živočíšny priemysel má zlý dopad na životné prostredie. Sem zaraďujeme napríklad fakt, že chov obrovského množstva zvierat spotrebuje taktiež obrovské množstvo pôdy, vody a inej potravy. Zaujímavým faktom je napríklad, že až 6 krát viac potravy dáme zvieratám, ako by stačilo, keby ju produkujeme pre seba. Obmedzením živočíšnych produktov teda môžeme prispieť k životnému prostrediu, ak nám na ňom záleží.

Kde ale nakupovať veganské výrobky?

Na internete už existuje čoraz viac a viac e-shopov výlučne s rastlinnými potravinami. Nakupovať však môžete aj v bio obchodoch alebo obchodoch so zdravou výživou. Rastlinné výrobky nájdete už aj vo väčších, ale čoraz viac aj v menších supermarketoch. Väčšinou majú samostatné oddelenie.

Týmto článkom sme samozrejme nechceli nikoho nabádať na prechod rastlinnej stravy, len vám ukázať, že zaradenie vegan produktov môže byť pre vaše telo naozaj prínosné. AVŠAK, náhla zmena z mäsovej stravy na nevyváženú rastlinnú nemusí byť pre vaše telo dobrá. Pod nevyváženou stravou myslíme, keď budete jesť len obmedzené množstvo zeleniny, ovocia a dookola tie isté potraviny, ktoré majú len určitý obsah živín.

Existujú však aj rôzne doplnky stravy, detoxy či iné vegánske prípravky, ktoré môžte do svojho jedálnička zaradiť pokiaľ chcete upraviť vašu hmotnosť či začať zdravšie žiť. Skúste navštíviť eshop- origins.sk, kde nájdete mnohé vegánske vitamíny a doplnky stravy.

Ak aj vás zaujala téma vegan. Určite navštívte kategóriu zdravé stravovanie kde sa dozviete viac o tom ako sa zdravšie stratovať.

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Nechajte nám svoju odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená