fbpx

Je marketing umením alebo umenie marketingom ?

„Umenie pre umenie“ je známy preklad francúzskeho sloganu z 19. storočia „l’art pour l’art„. Ten vyjadruje filozofiu a vnútornú hodnotu umenia ako reakciu na snahu urobiť z umenia „vec“, ktorá má byť užitočná. Tento termín sa však používa aj komerčne, a to v latinskej verzii „Ars Gratia Artis“, ktorý sa najviac preslávil vďaka americkej produkčnej spoločnosti Metro-Goldwyn-Mayer Studios. Jej symbol je všetkým známy revúci lev v zlatom kruhu. V súčasnosti sa stretávame s modifikáciou sloganu “umenie pre marketing”. Tento slogan slúži na vyjadrenie vnímania umenia ako spôsobu, ktorým sa snažia marketéri budovať značku a byť viditeľní.

Predáva umenie?

Umelecké diela a umelci sa čoraz častejšie stávajú prvkami reklamných kampaní. Nie len pre výrobky a služby zamerané na starších a bohatších spotrebiteľov, ktorí sú tradične patrónmi umenia. No snažia sa osloviť spotrebiteľov vo veku 20 až 30 rokov, ktorí sa doposiaľ s umeleckými dielami ani nemuseli stretávať.

Keď sa pozrieme vôkol nás, môžeme vidieť umelecké diela pretvorené známymi značkami do módnych návrhov, ktorými sa každoročne predstavujú veľké módne domy na najznámejších Fashion weekoch. Príkladom je módny návrhár Christian LaCroix, v ktorého modeloch cítiť francúzske baroko alebo ležérny provensálsky šarm, či dokonca Orient.

Umenie využila vo svojej kampani aj svetoznáma haute couture značka Louis Vuitton, ktorá sa v roku 2012 spojila s uznávanou japonskou umelkyňou Yayoi Kusama. Spolu vytvorili farebnú a vyzývavú kolekciu, plnú nekonečnej energie a zábavy. Táto 89 ročná umelkyňa je známa svojím abstraktným umením využívajúcim svetelné inštalácie a zrkadlá. Vďaka svojim dielam dokáže poskytnúť návštevníkoch nezabudnuteľný zážitok. Kvôli tejto kampani boli dokonca transformované aj obchody, aby prinášali nezabudnuteľný umelecký zážitok. Práve preto mohli spotrebitelia vnímať túto kolekciu ešte reálnejšie a vyvolala v nich pobúrenie a údiv.

Ako tip, vidieť aspoň repliku diel tejto svetoznámej autorky odporúčame navštíviť múzeum Multium v Bratislave. Toto múzeum ponúka okrem iného aj Infinity Mirror Room, ktorá sa prvý krát objavila v roku 1965 Castellane Gallery v New Yorku.

Kde sa stretáva jedlo a kultúra, začína konverzácia

Na pritiahnutie zákazníkov a propagáciu značky, využívajú umenie aj hotely a reštaurácie. Aby vyvolali pocit dokonalého stretnutia jedla s umeleckými dielami, prispôsobujú svoje priestory a menia ich na hotové umelecké galérie. Majú efektne usporiadané stoly, aby zanechali nezmazateľný zážitok nie len z jedla.

Príkladom reštaurácie, ktorá ponúka “Art á la Carte” môže byť reštaurácia Sketch v Londýne. Môžete si v nej vychutnať jedlo v priestoroch s viac ako 200 výkresmi od známeho britského umelca Davida Shrigleyho. Ďalším príkladom je známa newyorská reštaurácia Four Seasons, ktorej priestory zdobili okrem iných aj diela Andyho Warhola.

V dobe, kedy ľudia milujú cestovanie, spoznávanie nových kultúr a zažívanie pravej atmosféry mesta a miesta, sa aj hotely adaptujú na poskytovanie nie len štandardu, ale aj estetiky. Ich cieľom je zanechať v návštevníkoch tak silné spomienky, ktoré si uchovajú. Jedným z nich je aj 21c Museum Hotel Durham v Spojených štátoch amerických, ktorý svojim návštevníkom ponúka kolekciu súčasného umenia, ktorá prevyšuje 2000 kusov.

Marketing a umenie sú čoraz viac a viac diskutovanou témou. Značky sa snažia svojich zákazníkov ohúriť a vyvolávať v nich emócie, s ktorými si budú danú značku spájať. Je veľmi dôležité, aby však bolo umenie použité vkusným spôsobom, nakoľko len v tomto prípade to môže byť prospešné aj pre umelca a aj pre značku.

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Nechajte nám svoju odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená