Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že súčasný marketing je hlavne o online reklame, svoje miesto v marketingových stratégiách firiem stále majú aj reklamné predmety. Tie môžu mať mnohé podoby a reklamná potlač na nich vzniká mnohými metódami.
Jednoduchá metóda s vynikajúcimi výsledkami
Jednou z obľúbených metód, ktorá sa využíva pri výrobe reklamných predmetov, resp. reklamnej potlače na tieto predmety, je sublimácia. Za svoju obľúbenosť vďačí faktu, že produkuje kvalitnú a odolnú potlač s vernou reprodukciou farieb.
Výhodou sublimačnej tlače je aj to, že ide o celkom jednoduchú metódu, ktorá ani nie je príliš náročná na požadované vybavenie. Ako teda takáto potlač vzniká a aké vybavenie sa pri nej používa?
Takto to funguje
Proces sublimačnej tlače (ak nerátame priamu sublimáciu) začína vytlačením požadovaného motívu na prenosový papier. Na tento účel sa však nepoužíva obyčajná tlačiareň, ale sublimačná so špeciálnym sublimačným atramentom.
Následne sa tento prenosový papier s vytlačeným motívom vloží spolu s predmetom, na ktorý chceme potlač urobiť, do termolisu. Najčastejšie sa používajú temolisy určené na sublimačnú potlač textilu a plochých povrchov, ale existujú aj špeciálne termolisy na rôzne špecifické predmety, napríklad na sublimačnú potlač hrnčekov.
V termolise potom nastáva proces sublimácie, podľa ktorého má tento spôsob tlače pomenovanie. Pôsobením vysokej teploty a tlaku zmení atrament na prenosovom papieri skupenstvo z pevného priamo na plynné (ak si už nepamätáte učivo z fyziky, tak toto je tá sublimácia) a zároveň sa otvoria póry v štruktúre predmetu, na ktorý sa tlačí. Atrament v plynnom skupenstve do týchto pórov preniká a stáva sa ich súčasťou (vďaka tomu je sublimačná tlač naozaj odolná). Po ochladení sa póry uzatvárajú a atrament mení skupenstvo opäť na pevné.