Reklamnú potlač často nájdeme na najrôznejších predmetoch. Určite sa do vašich rúk už niekedy dostal reklamný hrnček, či rôzne druhy reklamného textilu, alebo rôzne ďalšie veci. A zamýšľali ste sa niekedy nad tým ako takáto potlač vzniká?
Najskôr sa tlačí na prenosové médium
Metód je samozrejme viacero, ale zrejme najčastejšie využívanou je sublimačná tlač. Tá je na reklamnú potlač priam ideálna, keďže produkuje výtlačky s krásnymi farbami, ktoré sú naviac trvácne. Preto je na tento účel používaná s takou obľubou.
Ako ale proces sublimačnej tlače prebieha? To si teraz v stručnosti opíšeme. Možno si pritom aj spomeniete na učivo z fyziky. A kto si ho pamätá, ten vie, že sublimácia je premena z pevného skupenstva priamo na plynné. Ale poďme teraz k samotnému postupu sublimačnej tlače.
Samozrejmosťou je zhotovenie požadovaného grafického motívu na počítači. Ten sa následne vytlačí pomocou špeciálnej sublimačnej tlačiarne a atramentu na kvalitný sublimačný papier. Ten slúži ako prenosové médium.
Tlak a teplota po určitú dobu vytvoria trvácnu potlač
Sublimačný papier, na ktorom je vytlačený grafický motív, sa spolu s predmetom, na ktorý má byť potlač zhotovená, vložia do termolisu. Sú to práve termolisy, v ktorých prebieha samotná sublimácia. Existujú vo viacerých prevedeniach, napríklad špeciálne termolisy pre potlač hrnčekov, ale princíp tlače je rovnaký.
Pôsobením teploty a tlaku sa mení skupenstvo atramentu na sublimačnom papieri z pevného na plynné, póry na „cieľovom“ predmete sa otvárajú a atrament v plynnom skupenstve do nich preniká. Po ochladení sa póry uzavrú, atrament sa premení naspäť na pevné skupenstvo s tým, že je akoby súčasťou materiálu, na ktorý bol tlačený. Preto je aj sublimačná tlač taká trvácna, nie je totižto aplikovaná len na povrch materiálu ako pri rôznych iných metódach reklamnej potlače.