Filter pevných častíc je povinnou súčasťou nových áut s dieselovými motormi už niekoľko rokov. Samozrejme, nie každý má osobnú skúsenosť s touto súčiastkou. Ak sa chcete o tomto filtri dozvedieť viac, ste tu správne.
Jednoduchý princíp, úžasná účinnosť
Filter pevných častíc, skrátene označovaný ako DPF (z anglického diesel particulate filter), slúži na zachytávanie nespálených pevných látok, ktoré sa nachádzajú vo výfukových plynoch. Funguje náramne účinne, na viac ako 80% a v niektorých prípadoch sa jeho efektivita môže priblížiť až k 100%.
Princíp fungovania DPF je pritom veľmi jednoduchý. Vložka z keramických alebo kovových vlákien zachytáva pevné častice a ďalej preniká (takmer) len plyn. Pochopiteľne sa však časom DPF zanáša. Aby nebolo nutné s filtrom pevných častíc každú chvíľu navštevovať servis, majú autá s DPF možnosť spustiť jeho regeneráciu.
Nezanedbávajte regeneráciu
Zaujíma vás, ako spustiť regeneráciu DPF? O jej potrebe vás informuje riadiaca jednotka. Z vašej strany je potrebné ísť zhruba 15 minút plynulo v stredných otáčkach. Riadiaca jednotka následne upraví chod motora tak, že teplota výfukových plynov stúpne na viac ako 500 °C a zachytené čiastočky vo filtri pevných častíc sa vypália.
Takúto regeneráciu je potrebné absolvovať (a teda vás na ňu riadiaca jednotka upozorní) zhruba v 400 – 1000 km intervaloch. Z podmienok, ktoré je potrebné pre absolvovanie regenerácie DPF dodržať, je jasné, že nie vždy je ich dodržanie možné kvôli situácii v premávke.
Tým pádom je na mieste otázka, čo sa stane ak opakovane nebude regenerácia DPF uskutočnená v plnom rozsahu. DPF sa vtedy pochopiteľne úplne zanesie a ak chcete vplyvom tohto zanesenia predísť zníženiu výkonnosti vozidla, či dokonca poškodeniu motora, je potrebné si nechať DPF odborne vyčistiť v servise, najlepšie pomocou certifikovaného prístroja.