V súčasnosti už zrejme nikoho nie je potrebné presviedčať o tom, že aj naše autá sú do istej miery počítačmi. Pri moderných automobiloch je to čím ďalej tým očividnejšie. Avšak netýka sa to len moderných áut.
Riadiace jednotky motora nie sú takou novinkou ako si možno myslíte
Ak sa zameriame čisto na riadiace jednotky motora (ECU – z anglického engine control unit), tie sa začali masovejšie dostávať do niektorých automobilov už v druhej polovici 70. rokov. A to je doba, v ktorej boli aj osobné počítače prakticky len na začiatku.
Motory, ktorých chod riadi „počítač“ a teda spomínaná ECU, tým pádom vôbec nie sú tak modernou technológiou ako by sa mohlo zdať. Samozrejme, množstvo elektroniky v automobiloch neustále stúpa a preto tie moderné prirovnávame k počítačom viac ako tie staršie.
Úpravou softvéru sa dá urobiť mnoho. Presne ako na počítači, ktorý máte doma, či v práci
Z toho, že autá sú plné elektroniky, logicky vyplýva, že sa rôzne úpravy dajú robiť doslova cez počítač. Asi najvýraznejšia z takýchto úprav je chiptuning. Ak vám tento pojem nič nehovorí, ide o úpravu parametrov v softvéri riadiacej jednotky motora.
Takýmto spôsobom je možné bez akéhokoľvek „hardvérového“ zásahu zvýšiť výkon a krútiaci moment motora a znížiť jeho spotrebu. Chiptuning tak môžeme charakterizovať aj ako optimalizáciu chodu motora.
Chiptuning však nie je jedinou úpravou, ktorú je možné urobiť „pohraním sa“ s nastaveniami v niektorej z riadiacich jednotiek vo vozidle. Medzi najčastejšie požadované úpravy patrí napríklad kódovanie a prispôsobenie navigácie a rádia, aktivácia CarPlay a Android Auto, či kódovanie a prispôsobenie prístrojovej dosky (servisné intervaly, signalizácia zapnutia bezpečnostných pásov, či rôznych výstražných hlásení a podobne).