fbpx

Ako rozpoznať opotrebovanie rôznych súčastí brzdového systému?

Brzdové ústrojenstvo patrí medzi absolútne najdôležitejšie súčasti každého automobilu. Je preto nevyhnutné, aby všetky súčiastky, ktorých úlohou je bezpečne zastaviť vozidlo, boli v dobrom stave.

Ako sa prejavujú opotrebované brzdové platničky?

Jednotlivé diely brzdového ústrojenstva preto patria k autodielom, ktoré treba pravidelne meniť, aby ste mohli bezpečne s vašim autom jazdiť. Ako však rozpoznať, že je správny čas niektorú z týchto súčiastok vymeniť? Na to vám teraz odpovieme.

Začneme brzdovými platničkami. Tie bývajú vybavené špeciálnym komponentom, ktorý začne pri veľkom opotrebovaní platničiek trieť o kotúč a vydávať piskľavý zvuk. Niektoré autá majú na opotrebovanie platničiek dokonca senzor, ktorý vás upozorní na potrebu ich výmeny.

Opotrebovanie brzdových platničiek je možné skontrolovať aj vizuálne, buď pomedzi lúče diskov, či napríklad pri prezúvaní pneumatík, keď vám v pohľade na ne nič nebráni. Ak na platničkách už nie je viac ako 2 – 3 mm materiálu, mali by ste ich vymeniť.

Autor: baranq / Shutterstock.com

A čo kotúče? A brzdová kvapalina?

Prejdime na brzdové kotúče. Tie majú spravidla dlhšiu životnosť ako brzdové platničky, ale to neznamená, že vydržia večnosť. Ako teda zistiť, že už sú súce na výmenu? Najjednoduchšie vám to ukáže korózia. Ale pozor! Na trecej ploche brzdových kotúčov nie je protikorózna ochrana, takže bodky korózie sa na nich môžu objaviť aj po jednej daždivej noci. Tie sa však brzdením zbrúsia. Problémom je až „zažratá“ korózia, ktorá sa takto „prirodzene“ nezbrúsi.

A čo ich hrúbka? Limity opotrebenia majú jednotliví výrobcovia brzdových kotúčov rôzne, ale vo všeobecnosti by sa hrúbka kotúčov nemala zmenšiť o viac ako 1 – 2 mm. Nie je to veľa, ale dá sa to odhaliť aj voľným okom. Stačí, keď si porovnáte hrúbku kotúča v oblasti, na ktorú dosadajú platničky s okrajom, ktorého sa platničky nedotýkajú.

Problém predstavuje aj zvlnený kotúč, ktorý rozpoznáte tak, že pri brzdení sa auto bude citeľne triasť a vibrovať. Opotrebovanie kotúčov, ale aj platničiek, či iných súčastí brzdového systému možno odhaliť aj vtedy, keď bude auto pri brzdení ťahať do jednej strany.

V neposlednom rade nesmieme zabudnúť na degradáciu brzdovej kvapaliny. Keď auto citeľne slabšie brzdí a brzdovú kvapalinu ste menili pred viac ako 2 – 3 rokmi, čo je odporúčaný interval jej výmeny, rozhodne treba navštíviť servis.

Zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Nechajte nám svoju odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená